Ομιλία στη μόνη συζήτηση και ψήφιση επί της αρχής των άρθρων, και του συνόλου του σχεδίου νόμου: «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις»
10 Ιουνίου 2020

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Αν κρίνουμε από τον τίτλο του νομοσχεδίου που εισάγει σήμερα στην Ολομέλεια  η κυβέρνηση της ΝΔ, καλούμαστε να τοποθετηθούμε για μια «αναβάθμιση» και, μάλιστα, για την υποτιθέμενη «αναβάθμιση του σχολείου».

Λέει, λίγο πολύ, δηλαδή, η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας ότι όσοι υπερψηφίσουν το νομοσχέδιο με τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» πράττουν το καλό. Ενώ αντίθετα, όσοι το καταψηφίσουν αντιτίθενται στην αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος.

Βεβαίως, η ΝΔ είναι εκπαιδευμένη στην οργουελική γλώσσα. Γιατί το λέω αυτό:

 Όπως μάς είπε πρόσφατα η Υπουργός Παιδείας, η κ. Κεραμέως, προκαλώντας τη νοημοσύνη εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων, «οι κάμερες μπήκαν στις σχολικές αίθουσες για να έχουν όλοι οι μαθητές πρόσβαση στην εκπαίδευση».

Όπως μας είπε μια άλλη πρέσβειρα του νεοσυντηρητισμού, η γραμματέας αντεγκληματικής πολιτικής –για την περίπτωση ενός κρατούμενου- φοιτητή- η μεταγωγή του δεν ήταν τιμωρητική. Και μιλάμε για έναν πραγματικό αριστούχο -εμείς της Αριστεράς που μας κουνάτε το χέρι- που διεκδικούσε το δικαίωμά του στην εκπαίδευση.

Είναι όπως όταν μιλά η Ν.Δ για ‘‘αριστεία’’. Κι εδώ κυρίες και κύριοι συνάδελφοι της ΝΔ, θα ήθελα να πω , επειδή μας κουνάτε το δάχτυλο για την αριστεία,  ότι η αριστεία προϋποθέτει να είναι κάποιος πρώτα καλός. Η κυβέρνηση της Ν.Δ. δεν είναι καλή στην καλή νομοθέτηση. Η κυβέρνηση της Ν.Δ. δεν είναι καλή, γιατί δεν έχει μάθει να τηρεί τους νόμους που η ίδια θεσπίζει. Η κυβέρνηση και στελέχη της Ν.Δ. δεν διαβάζουν – όχι τα μαθήματά τους για να πάρουν το πτυχίο τους-αυτό ξέρετε εμείς το αναγνωρίζουμε ως δικαίωμα σε κάποιον, γιατί η ζωή μπορεί να σου φέρει πολλές δυσκολίες και να σε αναγκάσει να αναζητήσεις μια δεύτερη ευκαιρία σε μεγαλύτερη ηλικία. Αλλά ξέρετε κάτι; Δεν διαβάζετε τους νόμους που εσείς οι ίδιοι ψηφίζετε. Και αναφέρομαι, για παράδειγμα, στον νόμο για το επιτελικό κράτος ή αυτή τη λογική της επιτελικής αριστείας. Πολλές φορές πιαστήκατε κύριες και κύριοι της Ν.Δ. να μην έχετε πτυχίο, ενώ ο νόμος που εσείς οι ίδιοι ψηφίσατε, απαιτούσε πτυχίο για να αποκτήσει κάποιος θέση σε έναν δημόσιο οργανισμό, να γίνει διοικητής. Θέλετε να σας θυμίσω πως αναγκαστήκατε να κάνετε μια τροπολογία για να μπορέσει να χωρέσει ο διοικητής της ΕΥΠ και το πτυχίο του για τη μουσική μέσα σε αυτό που εσείς τον καλέσατε να διοικήσει; Θέλετε να σας υπενθυμίσω πώς αναγκάστηκε να εξωθηθεί σε παραίτηση ο πρώην υπουργός Εξωτερικών αρμόδιος για θέματα αποδήμων Ελλήνων, ακριβώς γιατί αποδείχτηκε ότι δεν είχε ούτε το πτυχίο του; Και σήμερα απλά θα ήθελα να θέσω υπόψη σας μια άλλη περίπτωση για την οποία μάλλον έχουμε την παραδοχή μιας διάταξης αυτού που λέμε επιτελικού κράτους, του νόμου για το επιτελικό κράτος, που τελικά δεν τηρήθηκε. Σύμφωνα με τη σχετική διάταξη, για να διοριστεί κάποιος ιδιώτης ως γενικός ή ειδικός γραμματέας, χρειάζεται πτυχίο ανώτατου εκπαιδευτικού ιδρύματος της ημεδαπής ή ισότιμο αντίστοιχης ειδικότητας σχολών της αλλοδαπής. Στην επίσημη ιστοσελίδα του υπουργείου Τουρισμού, που είναι αναρτημένα τα βιογραφικά της πολιτικής ηγεσίας, για τον γενικό γραμματέα τουριστικής και πολιτικής ανάπτυξης, τον κ. Λούλη, σημειώνεται μεταξύ άλλων, ότι είναι διπλωματούχος της ελβετικής σχολής τεχνικών κυλινδρόμυλων. Η μοναδική λειτουργούσα σήμερα ελβετική σχολή με αυτά τα χαρακτηριστικά φέρεται να είναι-τα στοιχεία της υπάρχουν στην ιστοσελίδα του υπουργείου- η οποία είναι επαγγελματικό ινστιτούτο εκπαίδευσης και ετήσιας φοίτησης. Σήμερα υπέβαλα ένα αίτημα κατάθεσης εγγράφων, του πτυχίου του γενικού γραμματέα και της αναγνώρισης της ισοτιμίας του τίτλου. Και είχα την απάντηση.  Κι εδώ δεν είναι ότι δεν διάβαζε ο γενικός γραμματέας τα μαθήματά του, είναι ότι μάλλον δεν διάβασε καλά τον νόμο ή δεν ξέρει καν τι σημαίνει τήρηση του νόμου. Απαντά στο sitenewspaper.gr: «Δεν έχω κάνει αναγνώριση στο ΔΙΚΑΤΣΑ να μου πούνε τι αντιστοιχία είναι. Αυτές είναι τρεις σχολές σε όλο τον κόσμο, στην Ελβετία, τη Γερμανία και το Κάνσας. Από κει και πέρα δεν γνωρίζω αν είναι ή δεν είναι σύννομη. Ότι έχω σπουδάσει αυτό το κατέθεσα».

Αυτός είναι ο σεβασμός και στον νόμο που ψηφίζετε και στην αριστεία την οποία εσείς ευαγγελίζεστε.Κάπως έτσι, λοιπόν, σήμερα η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη με όλα αυτά, τις μεγάλες αντιφάσεις και τα παράδοξα, επιχειρεί να μιλήσει για «αναβάθμιση του σχολείου», κάνοντας τις λέξεις, όπως σας εξήγησα πριν από λίγο, να χάνουν το νόημά τους.

Στην πραγματικότητα, αν κρίνουμε από το περιεχόμενο του σχεδίου νόμου –κι όχι απ’ τον τίτλο του– καλούμαστε να πάρουμε θέση για την υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης. Γιατί για τον ορισμό της υποβάθμισης πρόκειται, όποια διάταξη κι αν πιάσει κανείς να διαβάσει. Ή μάλλον, πρόκειται για την «αναβάθμιση του σχολείου ελικίκου».

Λέμε, λοιπόν, με τη σειρά μας προς την κυβέρνηση ότι η καταψήφιση των διατάξεων Κεραμέως-Μητσοτάκη είναι ζήτημα όχι μόνο ιδεολογικής συνέπειας, αλλά και ηθικής τάξης για κάθε προοδευτικό πολιτικό.

Γιατί, το μόνο που αναβαθμίζει εδώ η ΝΔ είναι η ενορχηστρωμένη και ομολογουμένως, συνεπέστατη επίθεσή της στον δημόσιο χαρακτήρα της εκπαίδευσης.

Γιατί, αυτό που επιχειρεί να περάσει η κυβέρνηση της ΝΔ σήμερα είναι η μετατροπή της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε έναν μηχανισμό παγίωσης και διεύρυνσης των κοινωνικών ανισοτήτων.

Δεν της αρκεί η θέσμιση των ανισοτήτων στους χώρους εργασίας, στη σχέση πολιτών-κράτους, στην αγορά. Θέλει να εμπεδωθούν όσο το δυνατόν νωρίτερα γίνεται, από την παιδική ηλικία και για όσο διαρκεί η συμμετοχή των νέων στην εκπαιδευτική κοινότητα – της οποίας το εύρος και τη διάρκεια η ΝΔ προσπαθεί να συρρικνώσει.

Κι αυτό είναι όχι απλώς καταστροφικό για την κοινωνική συνοχή, αλλά καταστροφικό για το μέλλον του τόπου.

Ξέρετε, παντού στον κόσμο, όπως και στον τόπο μας συγκρούονται δύο λογικές για την Παιδεία.

Η μία εντάσσει την εκπαιδευτική διαδικασία –κομμάτι-κομμάτι– στο νεοφιλελεύθερο δόγμα, που νοιάζεται μόνο για την αύξηση των αποδόσεων του κεφαλαίου. Οι μαθητές προετοιμάζονται για να ριχτούν στην ανηλεή μάχη της αγοράς.

Εδώ η Δεξιά πουλάει το επιχείρημα περί δήθεν «σύνδεσης» της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, ώστε να βρίσκουν ευκολότερα δουλειές οι νέοι. Το είπαν αρκετοί εκπρόσωποι της Ν.Δ. αυτό. Σε κάποιους ακούγεται πειστικό, αλλά είναι η τέλεια παγίδα για τους νέους και τις οικογένειές τους, που βρίσκονται στα χαμηλά εισοδήματα.

Και δεν χρειάζεται πλέον να το μαντέψουν. Το βιώνουν καθημερινά, στις συνεντεύξεις για δουλειά, στην εργοδοτική αυθαιρεσία, στις απολύσεις, στα πελατειακά δίκτυα.

Με βάση τη λογική που διαπνέει το παρόν νομοσχέδιο, δεν έχει σημασία η διεύρυνση και εμβάθυνση των γνωστικών αντικειμένων, η καλλιέργεια της συναισθηματικής νοημοσύνης, η εμπέδωση των δημοκρατικών αρχών, ο ανθρωποκεντρισμός, η διαπροσωπική, και όχι μόνο οπτικοακουστική  σχέση μαθητή-δασκάλου, η παιδαγωγική και ψυχοκοινωνική στήριξη, η κοινωνικοποίηση, η καλλιέργεια φρονήματος αλληλεγγύης στο σχολείο, η διαμόρφωση εν τέλει μιας ολοκληρωμένης προσωπικότητας των νέων, που είναι εχέγγυο για τη συνεπή και δημιουργική παρουσία τους στην παραγωγική διαδικασία και τη δημόσια σφαίρα.

Όταν, λοιπόν, η ΝΔ και οι ιδεολογικοί της σύμμαχοι ομνύουν στη σύνδεση εκπαίδευσης-αγοράς, στην ουσία επιδιώκουν να παγιώσουν την παραπάνω συνθήκη και μια συγκεκριμένη αγορά, όπου καταργείται ο δημοκρατικός έλεγχος. Καταργούνται τα εργασιακά δικαιώματα, καταργείται η κοινωνική κινητικότητα και προάγονται ο κοινωνικός αυτοματισμός και το δίκαιο του ισχυρού. Και γι’ αυτό απαιτείται ένας συγκεκριμένος τύπος εκπαιδευόμενου, εκπαιδευτικού, εκπαιδευτικής μονάδας και εκπαιδευτικού περιεχομένου.

Γι’ αυτό το λόγο η κυβέρνηση επιμένει και προωθεί διατάξεις που μετατρέπουν το σχολείο σε εξεταστικό κέντρο, που επιβάλλουν την τιμωρητική και ανταποδοτική δήθεν «αξιολόγηση», που προσπαθούν να παρακάμψουν το Σύνταγμα –είναι απωθημένο σας αυτό το άρθρο 16 και δεν μπορείτε να το κρύψετε.

Μπορεί η Δεξιά στον τόπο μας να μιμείται τους αστικούς τρόπους της Δύσης, αλλά δείχνει διαχρονική αδυναμία να τους ενσωματώσει στην ολότητά τους. Αρκείται μόνο σε όσα εργαλεία αναπαράγουν την εξουσία της και την κοινωνική υπεροχή των εκλεκτών της, στέλνοντας όλους τους υπόλοιπους σε μαύρες εποχές.

Για τους υπόλοιπους περισσεύει ο αυταρχισμός, όπως συνέβαινε το ‘60, το ‘50 και όσο πίσω μπορεί να πάει ο νους και η μνήμη μας.

Και ξέρετε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, της πλειοψηφίας, ποιο είναι το πιο θλιβερό και το πιο ανησυχητικό; Φέρνετε αυτό το νομοσχέδιο στη Βουλή των Ελλήνων σε μια εποχή όπου ολόκληρος ο πλανήτης, με μπροστάρηδες τους νέους, διεκδικεί κάτι ριζοσπαστικά διαφορετικό.

Πέρυσι βλέπαμε τους νέους να γεμίζουν τους δρόμους διαδηλώνοντας κατά της συστημικής και συστηματικής υποβάθμισης του περιβάλλοντος. Αυτές τις μέρες γεμίζουν τους δρόμους διαδηλώνοντας κατά του συστημικού και συστηματικού ρατσισμού.

Σε μια τέτοια εποχή επιλέξατε να βάλετε κάμερες στις τάξεις. Σε μια τέτοια εποχή επιλέγετε να καταργήσετε τις Θεματικές Εβδομάδες. Σε μια τέτοια εποχή επιλέγετε να χαρακτηρίζετε τη διαγωγή των μαθητών.

Σε μια τέτοια εποχή επιλέγετε να αφαιρείτε την Κοινωνιολογία από τα υποχρεωτικά εξεταζόμενα μαθήματα ανθρωπιστικών σπουδών. Σε μια τέτοια εποχή επιλέγετε να χωρίζετε τα σχολεία σε καλά και περιθωριακά.

Είστε εκτός εποχής και κλίματος, εγκλωβισμένοι στον μικρόκοσμο της κοινωνικής συντήρησης και της πνευματικής κατάψυξης.

Δεν σας ενδιαφέρει η αγωνία των παιδιών και ο αγώνας τους που κινεί την Ιστορία. Δεν τα θέλετε μέρος της συλλογικής μας μνήμης, δίδαγμα για μια κουλτούρα αντίστασης και δημιουργίας. Τα βάζετε στον πάγο, ένα στάδιο πριν από τον γύψο.

Μια ματιά στα νέα του κόσμου αρκεί για να καταλάβει κανείς ότι αυτό το νομοσχέδιο είναι στη λάθος πλευρά της Ιστορίας. Και αργά ή γρήγορα η ίδια η Ιστορία θα το διαγράψει.

Σας ευχαριστώ.

Ακολουθεί το link με το βίντεο της ομιλίας

τελευταίες δημοσιεύσεις: Τελευταία νέα